zondag 28 januari 2018

Communicerende oren

Communicerende oren


Een ruime maand verder...

Eerst en vooral, de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! 



In mijn vorig blogbericht schreef ik over de moeilijke (valse) start met mijn processor. Na enkele fittingen is mijn processor véél beter afgesteld en kon ik op een goeie manier mijn revalidatiesessies volgen.

De gebruikelijke oefeningen kwamen weer aan bod en ik vond dat deze eigenlijk wel vrij vlot lukten. Zo vlot dat Karen na een paar sessies al besloot om eens een spraakverstaanbaarheidstest af te nemen.

Bij zo'n test worden er een hele reeks woorden voorgelezen die je moet nazeggen, zij noteert dan of je het onmiddellijk correct begrepen hebt en/of je eventueel bepaalde klanken anders verstaat. Deze test werd afgenomen in een stille omgeving.
Dit is een voorbeeld van welke woorden tijdens zo'n tekst worden gezegd:


Zoals je kunt lezen haalde ik, toen, bij de tweelettergrepige woorden al 100% en bij de korte woorden 90,75%. Zowel Karen, mijn wederhelft als ik waren best verbaasd over deze resultaten.

Vorige week ging ik dan opnieuw op revalidatie bij Karen.. Bij het binnenkomen ging ze van wal met: " ik weet niet of het veel zin heeft om terugbetaling tot revalidatiesessies aan te vragen want jij kan al alles wat je moet kunnen ".
Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch even uit mijn lood werd geslagen. Alles is altijd voor verbetering vatbaar denk ik dan ;-). 

Karen zei dat ze eerst op vraag van dr. Forton nog zo'n test ging afleggen maar ditmaal met omgevingslawaai. Ze vroeg me welke muziek ik graag wou horen, al gelijk was geen antwoord dus dan werd het maar P!nk. Dus dezelfde oefening ging van start ... voor mij natuurlijk keimoeilijk gezien ik de, meeste, lyrics van de liedjes van P!nk van buiten ken. Ik moest dus leren om de voorgelezen woorden van tussen de muziek te pikken EN om de lyrics die in mijn hoofd afspeelden te negeren.. Ik kan je verzekeren na 10 minuten word je tuureluurs in je hoofd 😂!
Terwijl Karen mijn score bij elkaar telde zei mijn wederhelft dat hij totaal niet begreep hoe ik die woorden van de test er kon uithalen want dat hij ze bijna niet verstond.
Karen telde, wanneer ze klaar was lachte ze eens en zei " 93% spraakverstaan met ruis achteraan en 97% met ruis vooraan, het lijkt mij zeer duidelijk dat we je huidige sessies zullen afwerken en er dan mee stoppen ".
Ik werk dus de laatste sessies van mijn huidig pakket af en dan stopt mijn revalidatie. 
Op 08 februari zal ik mijn aller aller allerlaatste revalidatiesessie in Stappie hebben.

Afgelopen vrijdag ben ik dan ook nog eens bij mijn audioloog Peter geweest samen met Sarah & Erika (twee dames die bij Advanced Bionics werken) om mijn twee processoren op elkaar af te stemmen. Het werden twee leerrijke uren voor zowel mij als voor Peter 😁.
Vanaf nu heb ik dus communicerende oren, keicool ben ik dus want dat kunnen velen van jullie niet hé *grijns grijns*.
Hihi, nu zitten jullie waarschijnlijk met zo'n WTF-raar-mens-blik naar jullie scherm te kijken maar ik leg het dus even uit.

Op mijn processor staan verschillende programma's die ervoor zorgen dat ik features kan 'activeren' zodanig er andere microfoons worden gebruikt en mijn processor zich aanpast aan de situatie waarin ik mij bevind. 
  • VB 1: ik heb een microfoon die voor de ingang van mijn oor hangt, deze gebruik ik enkel en alleen maar om te telefoneren en om muziek te luisteren. Deze microfoon kan ik 'activeren' door op een knop op mijn processor te drukken.
  • VB 2: wanneer ik in een rumoerige omgeving kom en ik wil graag dat het achtergrond geluid gedempt wordt, kan ik een programma aanzetten die het achtergrond lawaai wegfiltert en de spraak van de persoon voor mij versterkt.
Vanaf heden hoef ik slechts op één processor op de 'programmaknop' te klikken en schakelt mijn andere processor automatisch mee over op het gewenste programma. De één commandeert de ander dus draadloos dat hij moet verspringen.
MAAR het vreemdste van allemaal .. Ik kan bellen met twee oren! Ja ja, je leest het goed .. bellen met twee oren. Als ik dus mijn gsm tegen mijn ene oor hoor, hoor ik het gesprek ook tegelijkertijd in het andere oor.


Mijn gezicht was waarschijnlijk goud waard toen ik dat voor de eerste keer heb uitgetest 😁.



Wel ja .. mijn revalidatie is dus bijna ten einde. Nu.. ergens is mijn revalidatie nog niet volledig over, dit is iets wat ik gewoon moet verder zetten thuis want mijn oor kan wel nog wat training gebruiken op vlak van melodie en geluidsherkenning.
Eerlijk gezegd, had ik niet verwacht dat het moment er zo snel ging zijn. In november geopereerd en in februari al goedgekeurd, echt te gek voor woorden!

Ik heb jullie nu wel alweer TE veel leesvoer gegeven hé ;-)? 
Ik sluit deze keer even af met een filmpje van de revalidatiesessie van afgelopen zaterdag, kwestie dat jullie ook eens een beeld krijgen van hoe zo'n sessie in elkaar steekt ( tijdens de sessie kan ik NIET liplezen dus alles is zonder beeld ;-) ).
Veel kijkplezier!




Liefs,
Kari

Geen opmerkingen:

Een reactie posten