zondag 19 juli 2015

Mijn oor hangt in een doosje!

De zomer is in het land en daar horen warme (soms wel eens "tropische") temperaturen bij.
Mensen zoeken verkoeling met water, al dan niet in een zwembad.

Zwemmen met een groep vrienden waarbij ik moet spraak afzien, heb ik tot nu toe altijd een beetje vermeden. Zeker wanneer ik hun lipbeeld nog niet (zeer goed) gewoon was en zij mij in een zwembad nog niet gewoon waren.
Je denkt nu zeker "what the hell vreet madam allemaal uit in een zwembad dat we haar gewoon moeten zijn?"
Wel... In een zwembad krijst doorgaans iedereen door mekaar maar ik doe er graag (onbewust) een schepje bovenop, soms tot ergernis van mijn wederhelft of andere compagnie.

Maar vorige week, heb ik mij een oplossing hiervoor aangeschaft. Mag ik jullie met trots presenteren 'tromgeroffel' : De Aquacase van Advanched Bionics!




Met deze case kan ik vanaf heden zorgeloos ploeteren in gelijk welk zwembad. Deze helpt mij ook mijn implant te beschermen bij regen, zand, modder en allerhande zaken waar je toestel beter niet mee in contact komt zonder er stroomstoten van te krijgen en het ding op het cochleaire implant kerkhof te laten belanden ;-).

Eerlijk gezegd stond ik eerst niet echt te springen hiervoor en opperde ik dat ik geen toestel nodig had om te zwemmen.. Alsook stond ik ook niet echt te springen voor het kostplaatje van het geheel van de case (deze wil ik hier niet op neer typen want het is eerlijk gezegd "beschamend" hoog).
Maar ... via het ziekenhuis kreeg ik een doorgestuurde mail in mijn inbox waarbij ze reclame maakten voor de promotie van de gehele kit, als ware als een actie voor de start van de zomer, het gehele kostenplaatje zakte met zo'n (ongeveer) 300 € waardoor ik het al eens het nadenken waard vond.
Het enige nadeel dat ik tot nu toe kon bedenken was de kostprijs, de voordelen waren 'talrijker' aanwezig dan de nadelen.
Dus vorige week heb ik mij via de website van de CI-shop, de case aangeschaft. Een paar dagen later werd deze geleverd:


 

Om het geheel te kunnen gebruiken, moest ik wel een extra batterij aanschaffen om mijn toestel in het doosje te kunnen laten passen. Jammer genoeg is dit wel, vind ik persoonlijk, één van de nadelen aan de "extra's" bij Advanched Bionics. Bij de Roger Pen diende ik ook al een extra batterij aan te schaffen die niet wordt terugbetaald en als je weet dat de garantie op batterijen slechts 90 dagen telt..

De extra batterij is dus kleiner dan de batterijen die je dagdagelijks gebruikt, maar kost evenveel, en ziet er zo uit:


Wanneer je het ganse geheel in mekaar puzzelt, ben je dus eigenlijk klaar om te gaan plonsen in het zwembad MET geluid ;-)!

O ja, misschien een nuttige opmerking voor mensen die dit willen aanschaffen.. Je dient wel een extra programma in de processor te voorzien om de micro van enkel de Aquamic (in de waterdichte spoel) te laten activeren, best dus na aanschaf bij de audioloog een programma hiervoor laten voorzien!

Om eens iets anders dan anders te doen op de blog heb ik een kort filmpje gemaakt waarin te zien is hoe je alles mekaar steekt.. Eerst een fotootje van alle onderdelen op tafel:


En dan het filmpje over hoe je 't in elkaar steekt (beetje donker maar werd met 'n simpel cameraatje gedaan):



Eenmaal alles in mekaar gepuzzeld, was ik he-le-maal klaar om te gaan zwemmen. Al was het wel een funny zicht van de case aan mijn zwempak te hangen:


En toen het moment van de waarheid... Het zwembad in.. Jelle had zijn plezier erin om te zien hoeveel schrik ik had om het geheel kapot te maken... Stapje voor stapje het zwembad in, met mijn hand een kommetje maken en water over de case spetteren en Jelle maar lachen natuurlijk, tot hij zei "Schat, alstublieft, spring nu gewoon in dat water". Dus met volle moed kopje onder en het waterpret avontuur kon beginnen. 

Het enige wat ik aan het geheel nog moet verbeteren is de magneet van de spoel, er zitten er drie in maar dit is niet altijd even sterk genoeg.
In mijn spoel voor dagdagelijks gebruik zitten er trouwens een maximaal aantal magneten in. 
Om baantjes te zwemmen zijn die drie dus geen enkel probleem maar ik mag geen zotte of wilde bewegingen uitvoeren of de magneet laat los van mijn hoofd.


Na het zwembadavontuur is het wel enige voorzichtigheid geblazen om het apparaat er terug uit te halen want deze mag dus NIET nat worden. De gehele case kun je laten drogen aan de lucht of nog beter in de droogdoos die bij het startpakket van de implant werd geleverd, zo ben je zeker dat alles zeker goed gedroogd is!

De case is dus zeer zeker geslaagd en goed bevonden voor de zwembad-test!!


Nog enkele fotootjes van ons zwembadavontuur:

 

Het is wel een verademing niet meer te hoeven roepen (tieren, krijsen,...) of twintigduizend keer wablief te moeten vragen in het zwembad. 

Het zal dus ook een verademing zijn om nu samen met vrienden naar een subtropisch zwembad te gaan, waterballonnen te kunnen gooien en vooral sociaal te kunnen meepraten terwijl mijn hoofd/haar/... nat wordt.

Alsook was het een hele belevenis om het water te horen in beweging, zalig om een lang gemist geluid terug te mogen horen en ervaren!

Tot de volgende!
Liefs, 
Kari



Geen opmerkingen:

Een reactie posten