donderdag 18 juni 2015

Roger Pen

Hi folks!

Het is al even geleden maar ik heb het ontzettend druk gehad met mijn trouw.
Alles is prima verlopen, we hebben 'n schitterende en mooie dag gehad. Een fotootje komt hier wel nog op van zodra ik ze krijg van onze fotograaf ;-)!

Mijn revalidatie loopt nog altijd goed verder, ik maak nog altijd vooruitgang en train nu op alle lastige,venijnige foutjes die er nog uit moeten...
M en N moeten nog duidelijker van elkaar onderscheiden worden, 'maakt' en 'naakt' is dus duidelijk niet hetzelfde hé :-P!

Goed, van deze keer geen revalidatie of vooruitgangsverhaaltje, neen vandaag een review over mijn FM-apparatuur. Kwestie dat deze blog ook nog eens van nut is voor mensen die iets willen aankopen hé ;-).

FM-WATTE??? 

Een FM-systeem zorgt ervoor dat je draadloos gestuurd geluiden direct kunt opnemen in je hoorapparaat of implantaat. Mijn FM-systeem heeft zo'n fancy naam meegekregen en heet de Roger Pen.
Deze ziet er zo uit:


Deze kun je voor verschillende dingen en in verschillende situaties gebruiken:

  • bij vergaderingen
  • bij gesprekken aan tafel
  • bij voordrachten
  • telefoneren
  • televisie kijken
  • muziek beluisteren
  • ...
De Roger Pen werd ontwikkeld door de firma van Phonak, die eveneens één van de koplopers is in zo'n systemen. De pen is compatibel met zowel hoorapparaten als met CI's.

De pen wordt geleverd met een opbergzakje, een koordje om de pen aan te hangen (in het geval iemand een voordracht geeft en hoofdspreker is, hangt deze het koordje rond de nek), verschillende audio- en verbindingskabels, een korte handleiding en een oplaad-station.

De pen functioneert als zender dus vanzelfsprekend hoort er nog een ontvanger bij. 

De ontvanger (Roger 17) krijg je niet meegeleverd en is eigenlijk een apart aan te kopen onderdeel, deze ziet er zo uit:



Om de ontvanger te kunnen koppelen met de pen en mijn implant, had ik een speciale batterij nodig om de schoen erop te kunnen schuiven. Jammer genoeg, de batterijen zijn een kostelijk grapje en hebben niet zo'n overdreven lange batterijduur. (+/- 4 a 5 u)

Kostenplaatje?
  • Roger pen (zender): +/- 690 €
  • Roger 17 (ontvanger): +/- 750€
  • Powercel 170 (batterij om de ontvanger op te schuiven): 169 €
Ik zie jullie hier al ogen trekken... Ge zijt gij zeker zot, zoveel geld!! 
Gelukkig bestaat er zoiets als het VAPH (Vlaams fonds in de volksmond), mits een indiening van een (langdurige) aanvraag komen zij voor een groot deel tegemoet in de kosten maar opgelet dit is enkel voor de pen en voor de ontvanger, de batterij dien je dus wel degelijk zelf aan te kopen!

Hoe werkt het?

In gesprekssituaties:


In telefoonsituaties:
Je koppelt de pen via bluetooth aan je smartphone. Je start een telefoongesprek en alles komt vanzelf onmiddellijk in je apparaat terecht, geen gsm tegen je oor houden of luistervinken die gesprekken kunnen afluisteren, gewoon jij, je apparaat en de pen ;-)

In muziek/televisiesituaties:
Via de bijgeleverde kabel, verbind je de pen met je audio uitgang. Net zoals bij telefoonsituaties ontvang je muziek/spraak/... onmiddellijk in je apparaat zonder dat de omgeving veel last heeft van muziek/spraak/... die uit een koptelefoon komt geschald.



Hoe ervaar je het gebruik van de pen?

In het begin heb ik veel informatie via Stappie aan de firma moeten vragen gezien er slechts een korte handleiding bij zat en bepaalde dingen toch écht wel niet duidelijk waren ook niet in de lange handleiding op het internet.
Eens al de kwaaltjes van de baan waren en ik goed mee was met het gebruik van de pen, ben ik hem graag beginnen gebruiken al moet ik mezelf er vaak aan herinneren hem niet vergeten op te laden :-P.

Zo kan ik privé bellen ipv m'n gsm op de speaker stand te zetten, muziek luisteren zonder een hoofdtelefoon te moeten opzetten en zo klank te verliezen omdat het geluid niet correct op mijn micro komt. Alsook kan ik nu naar een voordracht van één persoon luisteren zonder veel problemen te ervaren van omgevingslawaai, ....

Kortom ik ben er best wel blij mee.. Waar ik minder tevreden over ben, is de ganse paparassenhoop dat dit weer met zich brengt maar typisch België zeker ;-)?

Weer genoeg voor vandaag, voor niet CI en hoorapparaat gebruikers was dit waarschijnlijk een oersaai blogbericht :-P.

De firma dankt u voor uw aandacht, nog een prettige avond verder en tot de volgende!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten